HKB Gözü Instagram'da

9 Mart 2013 Cumartesi

Gülün Kokusu Vardı (Erkan Oğur- İsmail Hakkı Demircioğlu)


Erkan Oğur (solda) - İsmail Hakkı Demircioğlu (sağda)
Şöyle başlamamalı cümleler, “Ben Fransa’dayken…” Ama yine de bu yazıya böyle başlamamak için üstün bir çaba sarf etmeme rağmen kaçınılmaz son ben yakalar.
Efendim, ben Fransa’da EVS yani AGH yaparken herkes gibi anadilime mahrum kaldım. Sabahtan akşama kadar Fransızca ve İngilizce duymak anlamak ve konuşmaya çalışmaktan, uzun süre baş ağrılarıyla gezdim. Şunu söylemeliyim ki eğer aynı durumdaysanız ve baş ağrıları çekiyorsanız, bu çok normal. Yapmanız gereken uyku düzeninizi sağlamak ve dinlenmek.
İşte bu zaman içerisinde sürekli dinleyerek dinlendiğim isimler başında geliyor, Erkan Oğur ve İsmail Hakkı Demircioğlu! 
29 Aralık 2012 Antalya Konserinden :) 

Bundan uzunca biz zaman önce, babam elinde Gülün Kokusu Vardı kasetiyle eve geldiğinden beri bu kaset bizim uzun yol yoldaşımız haline geldi. İlk başta sık sık tekrarından mıdır yoksa uzun yolun “uzunluğundan” mıdır bilinmez, pek de haz etmediğim bir albüm oldu.


Erkan Oğur’ un gittiğim konserinde dediği gibi, “İlk söylemeye başladığımızda İsmail’le bize, çok yavaş ve hep hüzünlü şeyler okuyorsunuz dediler”  Gerçekten de türkü (ve halk müziğinin) inceliğine ve güzelliğine vakıf olamamış insanlar yavaş, ağır bulup ve de Erkan Oğur’ un süslemelerini anlayamazlar.
Ben şükür bu güzelliklerin farkına vardım ve hatta “gurbette” bunu iliklerimde hissettim.  Özellikle de albümün ilk parçası Pencereden Kar Geliyor akıllara zarar bir ezgidir. İnsanın yüreğini deler geçer adeta. İlk dinlediğim de bir kadının  söylediğine yemin ederken şimdi Erkan Oğur’ dan bu denli bir ses nasıl çıktığını düşünüyorum. Rivayete göre de "yalnızca bir defa kayıt sırasında söyleme delaletinde bulundum, o da ağlamaktan söyleyemedim" der ve asla bir daha söylemez (söyleyemez). Denilen o ki annesi aklına geliyormuş…
İşte bu noktada ben de bu ezgiyi özelleştiriyorum. Ablam evleneli daha iki yıl oldu olmadı, ilk gurbetliği Zonguldak’tan onu ziyaretten dönüyoruz. Ve o anda arabamızın  teybinden bir anda kar geldi… Annemi perişan etti…
Aynı kar Fransa öncesi beni havalananına kadar uğurlamak için Ankara gelirken yine oldu. 10 aylık, hiçbir seferkine benzemeyen bir ayrılık öncesi bir kez daha penceremizden kar geldi. Sonuç; darmadağın olduk. Herkes bir pencereden alacalı dağlara bakarak sakladı gözyaşlarını…
Ve “O” kar beni birkaç defa da Fransa’da yakaladı. Sonuç aynı darmadağın… Nefesim kesilene kadar ağlamak fiilinin tatbikidir hayatımda…
İlk saniyesinde Erkan Oğur’ un tellerle yaptığı müthiş süsleme vurur sizi. Peki, sözlerine bakalım bu ezginin:
Pencereden Kar Geliyor
Pencereden kar geliyor aman annem
Gurbet bana zor geliyor aman annem
Gurbet bana zor geliyor aman annem
Sevdiğimi eller almış aman annem
O da bana ar geliyor aman annem

O da bana ar geliyor aman annem
Kekliğimi doyurdular aman annem
Kanadını ayırdılar aman annem
Kanadını ayırdılar ben öleyim
Bu nasıl zalim yaraymış aman annem
Beni senden ayırdılar aman annem
Beni yardan ayırdılar ben öleyim

Özellikle “Kekliğimi Doyurdular” kısmı halk edebiyatımızın güzel teşbihlerindendir. Keklik hürdür, kendi avlanır, dağlarda gezer… Şimdi uzunca bir yıl Almanya’da okuduğunu bildiğimiz Erkan Oğur’ un “kekliğimi doyurdular, kanadını ayırdılar” demesi, sayfalar dolusu bir gurbet romanına denktir. Nereden biliyorum? Tecrübeyle sabittir çünkü…
Sadece Pencereden kar gelmez bu kasette, Tokat türküsü olan “Bugün ben bir güzel gördüm!” toprağımın övünç kaynağıdır ki bu kadar güzel anlatılır ve söylenir. Açıkçası hepsi güzel bu türküleri birbirinden ayırmak imkansız ve kıyası manasızdır. Dinleyenler bana hak verecektir, dinlemeyenlere de şiddetle tavsiye olunur.

Gülün Kokusu Vardı [1998]
  1. Pencereden Kar Geliyor
  2. Ey Zahit Şaraba Eyle İhtiram
  3. Allı Zeynep
  4. Dağlar
  5. Divane Aşık Gibi
  6. Kerpiç Kerpiç Üstüne
  7. Mecnunum Leylamı Gördüm
  8. Bugün Ben Bir Güzel Gördüm
  9. Kaleden İnişmolur
  10. Derdim Çoktur Hangine yanayım
  11. Ben Seni Sevduğumi Dünyalara Bildurdum

Hikmet Kadir BOZOK
Antalya
01.03.2013

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder